Citlivá střeva? Máme pár rad!

Rakovina – novodobý zabiják
23.4.2017
Všechny barvy zácpy
23.4.2017

Nevolnost po každém jídle?

"Omlouvám se, musím na toaletu." Tuto formulku znají všichni, kteří mají problémy s citlivými střevy. Znáte to, najíte se a po chvíli se přihlásí nevolnost, pocit těžkého břicha či průjem. V případě citlivých střev procházejí zdraví prospěšné bakterie velmi rychle trávicím ústrojím a tudíž nemohou svému hostiteli poskytnout téměř žádný přínos.

Vždy zkuste nejprve přírodní cesty léčby

Pokud máte velmi rychlé trávení či dokonce průjem, potom byste jako první věc měli zvážit rozpustnou vlákninu, která zahušťuje stolici a poskytuje stabilní a úrodné prostředí ve střevech pro přežití zdraví prospěšných bakterií. Těchto účinků dosahuje rozpustná vláknina tím, že po smíchání s vodou vytvoří měkký, jemný gel. Tou nejjemnější vlákninou je psyllium a proto je také nejideálnější vlákninou na citlivá střeva. Psyllium díky své schopnosti zahušťovat, může zpomalit tranzitní dobu a tak dát zdraví prospěšným bakteriím čas, aby se ve střevech „uchytily“. Jakmile se podaří dosáhnout tohoto stavu, může se také začít zlepšovat zdravotní stav ve střevech.

Ne vždy je vláknina vhodná alternativa

Pokud máte citlivá střeva, určité druhy potravin vám mohou škodit a je potřeba se zamyslet také nad různými potravinovými alergiemi. Těmi nejdůležitějšími jsou obilné a mléčné výrobky. Potraviny obsahující obilnou vlákninu a cereálie by měly být okamžitě odstraněny z vašeho jídelníčku, jelikož bezpochyby váš zdravotní problém jenom zhoršují. Váš výběr vlákniny je proto velmi důležitý. Pokud vaše trávení funguje příliš rychle, můžete si být téměř jisti, že množství zdraví prospěšných bakterií ve střevech máte spíše na nižší úrovni. Například lidé trpící ulcerózní kolitidou mají nižší hladinu těchto bakterii ve střevech, takže má určitě smysl podávat takovým pacientům kromě vlákniny i probiotika.

Jezte hodně ryb

Stojí také za to vyzkoušet v těchto případech E-EPA (etyl ester eikosapentaenové kyseliny) nebo jiné formy omega 3 mastných kyselin. V prováděných průzkumech se prokázalo, že EPA má protizánětlivé účinky. Doporučuje se proto zvýšená konzumace rybího masa a snížení konzumace červeného masa, které je těžké na trávení. Snažte se proto jíst co nejzdravěji. Anitoxidanty a živiny ze zeleniny a ovoce také příznivě působí na zdraví střev.

 

1 komentář

  1. Monika napsal:

    Dobrý den mám střevní problémy.Snim jídlo a hned dostadostanu průjem.Chtela bych prosím i řadu.Dekuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *