Dieta pro syndrom IBS

CHIA semínka pro energii
26.9.2017
detox voda
6 přísad do vody pro detox
8.10.2017

Syndrom dráždivého střeva a jeho úskalí

Syndrom dráždivého střeva (IBS) je jedna z nejčastějších střevních poruch tenkého a tlustého střeva. Jeho příčinou není organická porucha. Jde vlastně o dlouhodobou poruchu funkce vyprazdňování tlustého střeva. Typicky se vyskytuje v dospívání a rané dospělosti. Podle statistických údajů trpí touto poruchou téměř desetina evropské populace a v USA je takto postižených dokonce až 15 % osob. Někteří lidé mají průjem, zatímco jiní mají zácpu. Křeče a bolesti břicha mohou činit každodenní činnost nesnesitelnou. Ve všech případech je nutné nasadit speciální dietou a hlídat si stravu.

Diety vhodné pro IBS

Věděli jste, že některé diety mohou zlepšit vaše příznaky pokud trpíte IBS? Prozkoumejte s námi ty nejběžnější dostupné diety pro snížení nepříjemných příznaků a snažte se o zdravý život bez citlivých střev.

  • Dieta s vysokým obsahem vlákniny

Vláknina je nejdůležitějším obsahem naší stravy pokud trpíme tímto syndromem. Průměrná dospělá osoba by měla jíst 20 až 35 gramů vlákniny denně. Pro zdravé jedince se konzumace tohoto množství vlákniny zdá být jednoduchým úkolem, ale  Národní ústav pro diabetes a onemocnění trávicího ústrojí a ledvin odhaduje, že většina lidí s touto nemocí konzumuje pouze 5 až 14 gramů denně. Vláknina je specifická tím, že dokáže až 40x zvětšit svůj objem a tím pomáhá stolici k lepšímu a snadnějšímu pohybu ve střevě.

Potraviny bohaté na vlákninu, jako je ovoce, zelenina a celozrnná jídla, jsou výživné a pomáhají předcházet zácpě. Nicméně, pokud se setkáte s nadměrným příjmem vlákniny, zkuste se zaměřit pouze na rozpustné typy nacházející se v ovoci a zelenině namísto zrn. Existují i různé doplňky stravy, pomocí kterých můžete vlákninu doplnit.

  • Bezlepková dieta

Lepek je bílkovina nacházející se v obilných výrobcích, jako je chléb a těstoviny. Protein může poškodit střeva u lidí, kteří nesnášejí lepek. Někteří lidé s citlivostí nebo nesnášenlivostí na lepek také trpí syndromem IBS. V takových případech může bezlepková strava snížit projevy nepříjemných příznaků.

Naše rada zní: odstraňte ječmen, žito a pšenici z vaší stravy, abyste zjistili, zda se zlepšují gastrointestinální problémy. Pokud jste pečivový a těstovinový fanatik, stále existuje naděje; můžete najít bezlepkové verze vašich oblíbených produktů v obchodech se zdravou výživou a v mnoha obchodech s potravinami.

  • Eliminační dieta

Eliminace stravy se zaměřuje na vyloučení určitých potravin po delší dobu, abyste zjistili, zda se vaše příznaky IBS zlepšují. Mezinárodní nadace pro funkční gastrointestinální poruchy (IFFGD) doporučuje tyto čtyři společné viníky: kávu, čokoládu, nerozpustnou vlákninu a ořechy.

Nicméně, měli byste se zbavit všech pokrmů, které považujete za podezřelé. Úplně odstraňte jednu potravinu z vaší stravy po dobu 12 týdnů. Všímejte si jakýchkoli rozdílů ve vašich symptomech IBS a přesuňte se na další potravinu ve vašem seznamu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *