Luštěniny plné vlákniny

Zácpa u těch nejmenších
4.1.2018
Luštěniny proti zácpě

Luštěniny proti zácpě

Vláknina se vyskytuje téměř ve všech potravinách rostlinného původu, v obilovinách, luštěninách, zelenině, ovoci, bramborách a samozřejmě i ve výrobcích z nich, tedy v mouce, chlebu, ovesných vločkách, ovocných nebo zeleninových salátech. Je zajímavé, že např. obilné zrno obsahuje vlákninu zejména v povrchových vrstvách, proto málo vymletá mouka, kterou označujeme jako celozrnnou, obsahuje větší množství vlákniny než mouka bílá, vysoce vymílaná.

Nadýmají vás? Zkuste naše tipy

Faktem zůstává, že z našeho jídelníčku dávno vymizely potraviny, které naši předkové denně běžně konzumovali: pohanka, jáhly, otruby,  Rovněž ovoce a zelenina není v naší stravě mnohdy zastoupena v odpovídajícím množství. Za zmínku rovněž stojí postavení luštěnin. Mnohým z nás nechutnají nebo nám vadí dlouhá doba přípravy či následné nepříjemné nadýmání. I tyto nedostatky lze aspoň částečně odstranit: dlouhému varu předejdeme namáčením, nadýmání zase přidáním bazalky, šalvěje, kmínu, česneku, hřebíčku nebo zázvoru při vaření.

Luštěniny jako přísada i hlavní chod

Věděli jste, že fazole obsahují více než 10 gramů vlákniny na šálek? To je více než u většiny ostatních zdrojů této látky. Mají také vyrovnaný obsah vlákniny rozpustné a nerozpustné, přičemž obě pomáhají udržovat střeva v kondici. Vybrat si můžete mezi mnoha druhy fazolí – využít je lze například při přípravě salátů, polévek nebo těstovin. Za zmínku stojí i jáhly, které se získávají odstraněním svrchní obalové vrstvy prosa setého. Jáhly nejsou rozhodně žádnou nudnou potravinou, využijete je jak při sladkém pečení, tak jako zdravou přílohu či z nich snadno vykouzlíte hlavní chod. Poznejte jejich přínosy a neváhejte je připsat na váš příští nákupní seznam.

Luštěniny jsou důležitým výživovým prvkem, protože obsahují spoustu živin a antioxidantů. Navíc jsou lehce stravitelné a podle tradiční čínské medicíny, patří do takzvaných „zahřívajících“ potravin.  Seznamte se s nimi a neváhejte je zařadit i na váš jídelníček. Pravidelný přísun vlákniny je velmi důležitý pro celý trávicí systém. Vláknina působí příznivě při problémech se zácpou a zvyšuje absorpci živin. Pokud jsou pro vás luštěniny příliš velkou zátěží, vyzkoušejte rostlinné produkty, které jsou určeny pro řízenou dietární výživu při zácpě a hemoroidech. Tyto produkty jsou nenávykové a bez přidaných chemických přísad. Základem je vždy dostatečný pitný režim, dostatek vlákniny ve stravě a nutričně vyvážený jídelníček. Nezapomínejte také na sportovní aktivity, které udržují vaše tělo v běhu.

Colonfit_banner

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *