O Vánocích dostávají naše střeva zabrat

detox voda
6 přísad do vody proti zácpě
8.10.2017
Avokádový krém
2.1.2018

Zácpa trápí podstatnou část dospělé populace. Občas zkrátka sníme něco v množství, které naše tělo již nezpracuje. Přestože v průběhu roku se složení jídelníčku věnujeme, během svátků většinou povolíme. Dovolíme si množství a kombinace, které by jindy neprošly. Jak tedy pomoci našemu tělu znovu načerpat ztracenou rovnováhu?

4 základní pravidla

  • přijímat přiměřený počet kalorií a dostatek živin, minerálních látek a vitamínů
  • udržovat si přiměřenou hmotnost bez výkyvů
  • jíst v klidu a pravidelně několikrát denně menší porce, jídlo dostatečně kousat, nepřejídat se a ani nedržet hladovku
  • věnovat pozornost přípravě pokrmů, před smažením raději upřednostňovat vaření a dušení

Vhodné potraviny, vitamíny, minerální látky

  • modré hrozny, borůvky, ostružiny
  • červená řepa
  • zelené fazole, artyčok, ředkvička, salátová čekanka
  • kopřiva, řeřicha setá, medvědí česnek
  • celozrnné obiloviny
  • ostropestřec mariánský, kurkuma, vápník, hořčík, komplex vitamínů B, vitamin E a selen

Jak se správně stravovat?

Jak již bylo zmíněno výše, na problémech se zácpou se velkou měrou podílí špatná životospráva. Proti těmto potížím můžete bojovat dostatečným pitným režimem a dodržováním pravidel zdravého životního stylu. Neměli byste zapomínat na dostatečnou fyzickou aktivitu a důležité je také zvýšit množství vlákniny ve stravě.

Nezbytné je ze stravy vyloučit jídla bohatá na tuky. Během přípravy vašich oblíbených jídel zapomeňte na tuky. Z technologických postupů je povoleno vaření, dušení nebo vaření na páře. Nezbytné je vyloučit smažení.

Maso a masné výrobky

Svá kuřecí křidýlka, stehýnka či prsa byste měli opékat na sucho, podlévat vodou nebo vývarem a dále upravovat. Nikdy nepoužívejte k přípravě tuk. Vybírejte si libové kousky, bílé drůbeží maso, ryby a ochutnat můžete i divočinu. Zkuste se alespoň při své dietě vyhnout ovaru, tučným vepřovým žebrům a dalším pochoutkám, které znáte z domu a dětství.

Tuky

Samozřejmě, že po vás nechceme, abyste se tuku vzdali úplně. Povoleny jsou kvalitní jednodruhové oleje a rostlinná másla. Doporučujeme kvalitní olivový olej, ale vždy v malém množství.

Mléčné výrobky

Vyhýbejte se krémovým smetanovým sýrům a sýrům s pikantní příchutí. Vhodné jsou pro vás kefíry, acidofilní mléka a nízkotučné tvarohy. Samozřejmě, že můžete vyzkoušet i jogurty či probiotické produkty.

Zelenina a ovoce

Povolená je zelenina, nejlépe upravená do měkka. Vhodná je například mrkev, petržel, špenát, cukety nebo červená řepa. Ovoce se může konzumovat čerstvé nebo kompotované. Vhodný je například banán, meruňky, zralé švestky.

Vhodné jsou také bylinkové čaje, třeba směs tvořená natí řepíku, přesličky či žebříčku. Dále se dle tolerance mohou popíjet ředěné džusy, minerální vody a ovocné šťávy. Nevhodná je silná káva a sycené nápoje.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *