Zabijáci střevní mikroflóry

Tipy, jak na letní havěť
26.7.2017
Psychobiotika pro duševní pohodu
27.7.2017

Střeva jako základ zdraví

Naše střeva jsou někdy označována jako základ našeho zdraví. Ve střevech lze nalézt mnoho mikroorganismů, bez kterých bychom zde ani nebyli. Podle stále vzrůstajícího počtu odborníků a studií je nedostatečné zdraví střev základem mnoha nemocí, které se projevují kdekoli jinde v organismu, a budování zdravé střevní mikroflóry je základem jejich terapie. Mikrobiomy, které osídlují naše střeva nám pomáhají při nerovnováze a jsou prospěšné pro lidské zdraví. Jsou nositeli až deseti buněk mikroorganismů na jednu lidskou buňku. Podle některých studií je až 99 % našeho genetického materiálu ovlivněn mikroby a některé z mikroorganismů mají dopad na náš imunitní systém a tvorbu některých vitamínů. Je proto důležité, aby prostředí ve střevech bylo nejen zdravé, ale také dostatečně prospívalo životu mikroorganismů.

Narušitelé střevní mikroflóry

1. Nezdravá strava

Mikrobům (úplně stejně jako nám) prospívají základní kvalitní potraviny, které nejsou průmyslově upraveny a doslazeny či dochuceny aditivy. Úplně ideální je pravidelné obohacení jídelníčku o fermentované potraviny, jako je třeba kvašená zelenina, zakysané mléčné výrobky anebo kváskové pečivo.

Základní výživová doporučení pro zdravá střeva jsou:

2. Antibiotika

Antibiotika určitě zachránila miliony lidských životů, ale jejich užívání není jen prospěšné. Opakovaná a zbytečná podání antibiotik anebo jejich podprahový příjem v potravinách či vodě zabíjí i naše prospěšné mikroorganismy. Antibiotika zachraňují miliony lidí, ale přinášejí s sebou i problémy spojené především s neuváženým užíváním. Před infekcemi dokáží chránit i přírodní látky, například med, propolis, česnek, lichořeřišnice, šalvěj, skořice, zázvor nebo čajovníkový olej (tea tree olej) a další.

3. Alkohol

Alkohol zabíjí prospěšné střevní mikroby, narušuje mikrobiální rovnováhu. Alkohol také zvyšuje střevní propustnost, čímž umožňuje cizím látkám i nedostatečně natrávené potravě procházet střevní stěnou a vyvolat imunitní reakci, která může vést k zánětu. Zvýšená střevní propustnost může omezovat vstřebávání živin a neblaze ovlivňovat výživu buněk našeho těla.

4. Stres

Ve stresu tělo upřednostňuje zásobení vitálně důležitých orgánů pro rychlou akci typu běh anebo boj, tím pádem omezí přísun krve do střev. Tělo má pocit, že ve stresu nepotřebuje trávit, a tak jsou trávicí funkce omezeny. Dlouhodobý chronický stres znamená dlouhodobé snížení přísunu krve do střev a tvorby trávících šťáv, a tak i zhoršení střevního zdraví.

Jak přispět ke zdraví střev?

Základem zdravého osídlení je dostatek zeleniny s vlákninou, vyhnout se faktorům, které zdraví střev neprospívají a v případě potřeby užívat přírodní doplňky a probiotika. Přispívá i pravidelné cvičení jógy, dostatek čerstvého vzduchu a vyvážená strava.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *